Uvriježeno mišljenje da vanjsku, pogotovo betonsku i asfaltnu površinu ne treba zaštititi od utjecaja fizikalnih, bioloških, mehaničkih i kemijskih opterećenja pokazuje se iz dana u dan sve više pogrešnim. Želimo li povećati izdržljivost te istodobno uporabnu i sigurnosnu funkciju kao i estetski izgled, nove ili postojeće vanjske površine najbolje je već pri samoj izvedbi premazati sustavom zaštitnih premaza, pri čemu se početno ulaganje vrlo brzo vraća, a s vremenom i višestruko isplati.

Službe odgovorne za nadzor i praćenje projekata, prije svega javnih, često vrše „optimizaciju" projektnih troškovnika. Kad ponestane novca zbog prethodnih „prijeko potrebnih" dodatnih radova, najčešće se odriče potrebnih mjera zaštite kod završnih radova koje značajnije produljuju održivost urbanih područja. Takva je zaštita važna s gledišta funkcionalnosti u smislu sigurnosti i uporabnosti, posebno određenih urbanih područja kao što su biciklističke staze, staze hitnih intervencija, pješačke zone, namjenske površine i slično. S druge strane, sredstva namijenjena za prilagodbu i održavanje javnih površina vrlo su ograničena pa nužno održavanje započinje tek kad je šteta već tako velika da jednostavni zahvati ne pružaju kvalitetnu sanaciju.

Stoga je nakon dužeg razdoblja „neodržavanja" za postizanje adekvatnog stanja potrebno uložiti znatno više sredstava. Osim toga, organizacija preusmjeravanja prometa ili prijelaza za posljedicu ima i veće dodatne troškove. To stvara začarani krug u kojem troškovi održavanja postaju previsoki jer se u početku nisu predvidjela sredstva za prikladnu dugotrajnu zaštitu. Urbane javne površine, kojima bismo se trebali ponositi, prolaznicima pokazuju bijednu sliku očekujući neka bolja vremena. U nastavku ćemo pogledati uzroke koji utječu na propadanje urbanih površina te predstaviti sustavna rješenja razvijena u laboratorijima tvrtke Mapei, koji uz razumna ulaganja značajno produljuju vijek trajanja, a u isto vrijeme osiguravaju visoku estetsku vrijednost površina u urbanim sredinama.

Betonske površine

Složen proces propadanja betona u velikoj mjeri ovisi o vrsti i kvaliteti ugrađene betonske mase te nepovoljnim uvjetima okoliša kojima je betonska ploča izložena tijekom svog uporabnog vijeka. Na propadanje betonskih površina utječu mehanički, fizički i kemijski faktori koji su zapravo neizbježni. Mehanički učinci kao što su prevelika opterećenja, udarci i vibracije u pravilu su uzrok površinskih oštećenja i pukotina. Brojni fizikalni učinci poput abrazije, erozije, ciklusa smrzavanja i odmrzavanja, skupljanja i istezanja zbog toplinskih utjecaja i drugi dovode do ubrzanog propadanja ili korozije.

Jednak učinak imaju i kemijski utjecaji, posebno jako agresivne tekućine: voda u kojoj nema slobodnog ugljičnog dioksida što uzrokuje ispiranje, voda s ugljičnim dioksidom koja smanjuje lužnatost i uzrokuje karbonizaciju, sumporna kiselina koja uzrokuje kiselu reakciju s posljedičnom razgradnjom te sulfatne tekućine i sulfatna korozija zbog koje nastaje etringit. Od svih štetnih kemijskih učinaka ne smijemo zaboraviti ni iznimno agresivno djelovanje topivih tvari i soli (CaCl2) koje je zimi praktički nemoguće izbjeći. U posljednjih nekoliko desetljeća kao važan uzrok propadanja betona nesumnjivo se javlja i zagađeni zrak. Posebno u industrijskim područjima zrak sadrži okside ugljika, sumpora i dušika koji se kiselim kišama prenose na betonske površine ubrzavajući tako proces propadanja.

SLIKA 1: Očekivana svojstva akrilnog premaza postižu se kad je podloga adekvatno pripremljena. Slika prikazuje izvedbu lokalne sanacije podloge epoksidnom smolom PRIMER SN.

SLIKA 2: Nanošenje akrilnih premaza obavlja se za lijepa vremena. Svježe premazane površine potrebno je zaštititi od kiše dok se premaz ne osuši.

Asfaltne površine

Oštećenja na asfaltnim površinama uglavnom su posljedica opterećenja prometa i klimatskih uvjeta. Zanemarivanje redovnog održavanja uzrokuje ubrzano propadanje građevnih materijala te se početna manja oštećenja u kratkom vremenu značajno pogoršavaju. Na asfaltnim površinama susrećemo najčešće dvije vrste oštećenja. Linijske se pukotine u pravilu stvaraju na površini kontakta asfalta s različitim materijalima u slučaju različitih mješavina (gruba – fina zrnatost asfaltne mase). Takve pukotine potrebno je sanirati u najkraćem vremenu jer će se vrlo brzo pogoršati. Nastaju i mrežaste pukotine koje su posljedica nepropisno dimenzionirane konstrukcije asfaltne površine. Mora se znati da je vezivo asfaltnih slojeva uz oksidaciju izloženo negativnim učincima ultraljubičastih zraka i vanjske temperature. Za hladna vremena na stanje asfaltnih površina djeluju pročišćena voda kao i kapilarna vlaga, osjetljivost materijala te trajanje razdoblja studeni i leda. Voda, koja nastaje otapanjem leda (u smjeru površine prema podlozi), ne otječe kroz smrznuto tlo i tako natapa materijal iznad smrznutog sloja, što smanjuje čvrstoću lijepljenja i koheziju. Topljenje, kad velike količine vode ne mogu oteći, također uzrokuje opterećenja asfaltnih struktura.

Obnova betonskih i asfaltnih površina

Pri obnovi betonskih površina, a prilikom odgovarajuće pripreme podloge te s obzirom na vrstu i stupanj oštećenja (rekonstrukcija površine ili obnova svih slojeva), potrebno je pripaziti na odabir odgovarajućeg betona ili morta koji po sastavu treba biti usklađen s podlogom. Osim toga, u obzir treba uzeti klimatske uvjete i vrijeme predviđeno za izvedbu. U tu svrhu Mapei nudi cjelovitu paletu namjenskih proizvoda u linijama Mapegrout i Planitop. To su proizvodi koji omogućuju jednostavno izvođenje radova, ne zagađuju okoliš, a istovremeno osiguravaju dugotrajnost.

Isto vrijedi i za obnovu asfaltnih površina. Brzi popravci lokalnih udubljenja u asfaltnoj površini mogu se izvesti jednokomponentnom reakcijskom hladnom asfaltnom mješavinom MAPE-ASPHALT REPAIR 0/8 ili proizvodom PRONTO (proizvod tvrtke Polyglass). Za popravak manjih neravnina i zalijevanje pukotina u asfaltu najprimjerenije je upotrijebiti dvokomponentne proizvode na osnovi reakcijskih smola kao što su ADESILEX G19, u koje se, ovisno o debljini potrebnog nanosa ili širini pukotina, dodaje adekvatna granulacija suhog kvarcnog pijeska poput QUARTZ-a 1,2 ili QUARTZ-a 1,9. Kako bismo produljili trajnost tako obnovljenih površina, preporuča se površinska zaštita. Mapei-ev sustav zaštitnih premaza na bazi akrilnih smola, Mapecoat TNS, pravo je rješenje za povećanje uporabne i sigurnosne funkcionalnosti kao i estetskog izgleda.

Sustav na osnovi akrilnih smola za zaštitu i dekorativnu obradu betonskih i asfaltnih površina

Mapecoat TNS je sustav premaza na osnovi akrilnih smola i odabranih punila u vodenoj disperziji s visokom otpornošću na habanje, UV-zrake te različite vremenske uvjete. Koristi se za obnavljanje podova na unutarnjim i vanjskim sportskim te drugim površinama. Kao što ime kaže, za izvedbu podova urbanih površina razvijen je proizvod MAPECOAT TNS URBAN. Protuklizna završna površina koju osigurava MAPECOAT TNS URBAN osobito je prikladna za zaštitu i dekorativnu obradu površina poput dvorišta, parkova, trim i biciklističkih staza, nogostupa, pješačkih staza i slično.

SLIKA 3: Nanošenje dvokomponentnog paropropusnog epoksidnog premaza MAPECOAT I 600 W za impregnaciju betonskih površina

MAPECOAT TNS URBAN lako se nanosi na nove ili postojeće betonske i asfaltne podloge te podloge koje su prethodno tretirane akrilnim premazima. Premazane podloge zaštićene su od svih gore navedenih štetnih utjecaja s posebnim naglaskom na soli, ulja i naftne derivate.

SLIKA 4: Prikaz tipične izvedbe MAPECOAT TNS URBAN na asfaltnim površinama.

Iznimna otpornost na habanje i sve vremenske uvjete, smog te izravno izlaganje suncu omogućuje znatno duži vijek betonskih i asfaltnih površina. Površinska zaštita i protuklizna obrada površina nisu jedina dobra svojstva proizvoda MAPECOAT TNS URBAN. Kad govorimo o igralištima, parkovima, okolici zgrada i kuća ili privatnim dvorištima, ne može se zanemariti ni estetski dojam, odnosno, kako površina doprinosi skladnom i estetskom izgledu okoliša. Proizvodom MAPECOAT TNS URBAN dizajniranje identiteta okoliša vrlo je jednostavno. Dostupan je u 20 standardnih nijansi Mapei palete boja ili u dodatnim nijansama pripremljenim po indvidualnim uzorcima i/ili zahtjevima koji omogućuju veliku kombinaciju boja i ispunjavanje očekivanja najzahtjevnijih dizajnera i korisnika.

SLIKA 5: Mapecoat TNS sustav uključuje sve proizvode za izvedbu teniskih, rukometnih, košarkaških te ostalih sportskih igrališta i površina.

Podrazumijeva se da se kvalitetni akrilni premazi ne mogu izvesti samo jednim proizvodom. Zato je MAPECOAT TNS URBAN tek dio asortimana pod zajedničkim imenom Mapecoat TNS sustav.

To uključuje sve proizvode potrebne za izvedbu teniskih, košarkaških, nogometnih, rukometnih, odbojkaških i drugih sportskih terena, staza i površina za skateboarding, pješačke i biciklističke staze te sve vrste rekreacijskih gradskih ili privatnih površina. Budući da prepoznajemo istinsku vrijednost pravog savjeta i stručne tehničke podrške, možemo reći da je Mapei pouzdan partner koji pomaže u svim fazama; od pripreme projekta do same izvedbe.

SLIKA 6: Pješačka i biciklistička staza zaštićena Mapei akrilnim premazima. Oznake su izrađene akrilnom bojom u vodenoj disperziji MAPECOAT TNS LINE.

Odjel tehnike Mapei

MAPEI CROATIA d.o.o.
MAPEI CROATIA d.o.o.
Internet adresa

Društvene mreže

Prodaja i tehnička podrška na području cijele Hrvatske.
{{ errors.name[0] }}
{{ errors.email[0] }}
{{ errors.location[0] }}
{{ errors.phone[0] }}
{{ errors.message[0] }}
Zapamti me

Vaš upit je uspješno poslan! Kopija upita je poslana na Vašu e-mail adresu. Očekujte odgovor u roku od 24 - 48h. Ukoliko odgovor niste dobili, kontaktirajte nas na e-mail adresu koju smo naveli u kopiji upita.
Izdvajamo

Izdvojeni proizvodi